"על מי מנוחות ינהלני": "חיי שרה" \\ הרב נהוראי משה אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on "על מי מנוחות ינהלני": "חיי שרה" \\ הרב נהוראי משה אלביליה

למה כולם מצפים ל"יישוב הדעת"? ואיך לשרה אימנו ע"ה היה "שלמות הנפש"? וגם מה קרה בשוק מחנה יהודה?

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

זה יכול להיות חלום רחוק אבל ממש לא דבר שבשגרה…

לשבת על גדות שפת נחל או מפל ולהקשיב למים המפכים בעוז…

נחשוב רגע בדימיונינו:

אם למים היה יכולת לדבר, מה הם היו אומרים לנו?

"אתם עושים רצון יוצרכם, ואנו עושים רצון יוצרנו, לכו לבקש לעצמכם יישוב הדעת רק בתורה ויראת שמים"…

מה לכם לעשות כאן?

מושג של ישוב הדעת, זהו לא דבר של מה בכך, החיים מביאים אותנו לפעמים לסוג של "מצוות אנשים מלומדה", קמנו בבוקר, התפללנו, הלכנו לכולל/עבודה, חזרנו הביתה, הגננת או המורה של אחד הילדים מתקשרת כי חסרה לילד אבן דרך מסוימת התפתחות הקוגנטיבית / מוטורית, ומייעצת מה לעשות, בבנק צריך להפקיד כסף וכו'…

בקיצור, רוטינה שלא נגמרת…

רק האדם צריך לעמוד כרב חובל המנתב את הספינה לחוף מבטחים…

ואיך יישוב הדעת עם כל גלי החיים הסוערים השוטפים אותנו יום יום שעה שעה, קשור לפרשתנו?

הבה נראה:

בפרשת השבוע אומרת התורה הקדושה (כג,א): "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה". שואל רש"י הקדוש – מדוע חזרה התורה על כל פרק זמן של שנים במילת "שנה"?

מתרץ רש"י וזה לשונו: "לכך נכתב שנה בכל כלל וכלל, לומר לך שכל אחד נדרש לעצמו, בת ק' (100) כבת כ' (20) לחטא, מה בת כ' לא חטאה, שהרי אינה בת עונשין, אף בת ק' בלא חטא, ובת כ' כבת ז' (7) ליופי".

כל מילה של שנה באה לומר חידוש מסוים.

שואל על כך המהר"ל הקדוש בספרו גור אריה – מה רש"י הקדוש בא לומר את חידושו  דווקא לענין היופי?, והלא כבר אמר שלמה המלך (משלי לא,ל) "שקר החן והבל היופי"? זאת אומרת שיופי זהו חידוש שכלל לא בפרשה?

אלא מתרץ הרב וזה לשונו: "דקרא (הפסוק) לא דיבר איירי (עוסק) ביופי, רק מפני שהאדם הוא מחובר מב' חלקים מגוף ונפש והגיד לך הכתוב ששרה הייתה שלימה בכל אלו הב' חלקים ולא היה בה חסרון אם שלימות הגוף ואם שלימות הנפש היתה שלימה בכל אלו הב' חלקים ולא היה בה חסרון אם שלימות הגוף ואם שלימות הנפש הייתה שלימה בכל אלו השני חלקים, ולא היה בה חסרון (!) אם שלימות הגוף הרי בכ' בת ז' ליופי, והיופי הזה שהוא אינו לפי הטבע ולפי המנהג יורה על שהגוף הוא נקי והוא בהיר מבלי סייג, וכמו שתמצא אצל משה רבינו לא כהתה עינו ולא נס ליחה (דברים לד,ז) שגם זה מורה בהירות הגוף, ומה שהייתה בת ק' כבת כ', יורה על מעלת הנפש והנה היייתה שלימה בכל".

נראה לכם מהר"ל קצת עמוק?

הבה נבאר ביחד:

ישנם שני מושגים:

שלמות הגוף, ומעלת הנפש "השלמה בכל"…

שרה אימנו נקראה בת כ' כבת ז' ליופי, מפאת יופיה שהיה שלא על פי דרך הטבע..

ובת ק' כבת כ' יורה על מעלת הנפש שהייתה שלימה בכל..

או במילים שלנו שהיה לה יישוב הדעת גדול..

וביננו היום, מי לא מצפה לזה?

שיהיה לו יישוב הדעת בפרנסה ובחינוך הילדים וכו'..

ואחרי הכל לומדים את יישוב הדעת מאשה שגם היא סבלה לא מעט, אבל ידעה לשלוט בהגה החיים בחכמה ובתבונה!!
שבאמת נזכה לזה – בכל מאודנו ובכל נפשנו…

והנה סיפר הרב אילן גוזל שליט"א, יו"ר מוסדות הקירוב "ילדי שגיא ויעקב" אשדוד (פלא דורש, ח"ג עמוד מז) מעשה נפלא שיכול לבאר לנו עד כמה היצר מנסה לבלבל את האדם מיישוב דעתו ולגרום לא לחטוא:

לפני כמה שנים נסעתי ליומיים לירושלים עם אשתי, והיא ביקשה שנלך לראות את שוק מחנה יהודה. הייתה זו הפעם הראשונה בחיי שביקרתי שם. מה אומר ומה אדבר, מקום מדהים. אננס בגודל אבטיח, דגים טריים קופצים, שזה עתה הובאו מבריכת דגים בירושלים, ועוד כהנה וכהנה – שוק ססגוני פורח. השוק הומה אדם וקולות, וסוחרים נחמדים וחמים הרוצים למכור את מרכולתם.

מטיילים בין הדוכנים, ולפתע על גבי אחד הדוכנים, אנו רואים ערימות של גרגירים הנראים כמו תבלינים, בכל צבעי הקשת: צהוב, אדום, ירוק… לא היה ברור לנו במה מדובר בדיוק. שאלנו את המוכר, והוא אמר שאלו תמציות תה מיוחדות, בטעמים שונים: לימונענע, זית אבוקדו.. שומר עם מטבוחה… הכל בצבעים מרהיבי עין. המכור לא התמהמה, ומיד תוך כדי הפעלת ידיו הזריזות, מזג לנו כמה כוסיות תה בטעמים המיוחדים, תוך כדי דברי שכנוע בחלקלקות לשונו. השתכנענו לקנות מעט מתמציות אלו.

המוכר שם על על המשקל חופן גרגירים, הקפיץ אותו לתוך שקית וקשר את השקית בצורה מיוחדת. הוא ארז לנו שלוש שקיות של תמציות תה, מאה גרם כל אחת, ואז ניגש לערוך לנו חשבון. לחץ על מקשי המחשבון ובסיום החשבון הודיע לי: 'אחי, יעלה לך במקום מאה ושמונים שקל רק מאה וחמישים שקל'.

כעת, אחרי שסיחרר את ראשי בלהטוטיו וסיפוריו, לא היה נעים לחזור בי מהקניה. בלית ברירה שילמתי לו מאה וחמישים שקל. בסופו של דבר אפילו לא נהניתי מתמציות התה הללו, שרק גרמו לי צרבת קשה…

אמרתי לאשתי, שמהמקרה הזה למדתי מוסר השכל עצום, היצר הרע מציג לעיני האדם מראות צבעוניים מלבבים של העולם, הכל מיוחד, הכל יפה, מושך את העין ומושך את הלב [הכל רגוע] אבל פתאום מגיע יצר הרע, משגע את האדם ומבלבלו, ולאחר מכן גורם לו לעשות מעשים שלא חשב לעשותם, ובסופו של דבר האדם מגיע לעולם האמת ושם מוגשת לו חשבונית לתשלום וכו'..

כי , לא יכלתי, כי, תפס אותי היצר, ולא נתן לי סיבות לברוח או יישוב הדעת לקיים מצוות.

החובה שלנו זה להתפלל תמיד לשלוט בהגה החיים בחכמה ובתבונה וביישוב הדעת מופלא…

אמן ואמן.

שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל היקרים והאהובים!!!

המאמר מוקדש בשבוע זה לרפואת הילד:

יונתן בן מרגלית הי"ו.

יונתן בן ספיר רעיה הי"ו.

בתושח"י.

 



0 תגובות